fredag 12 februari 2010

Svarta husfasader och tänketid.

Hallåå där ute !
Blev en liten paus här nu.. Haft mycket runt omkring mig. Tankeplaneten har snurrat nog väääldigt många varv nu ska ni veta.
Vi får se om det blir vaniljkola eller gräddkola. Har give lite krav till det erbjudandet nu. Så jag håller er på sträckbänken tillsvidare.

Svart husfasad är snyggt. Letade efter lite bilder på nätet kolla in här. Jag behöver inspiration. Undrar samtidigt vilken färg ska man ha på knutarna ? eller ska man köra svart med vita fönster och stuprör+ hängrännor?



Ha en bra fredagkväll !!
Kram

4 kommentarer:

malin sa...

Ska ni ha ett svart hus ska ni ju ha vita knutar o runt fönstrena. Annars blir de nog för mkt.
De e va jag tycker iaf =)
KRAAAAAM!!

annaslantliv sa...

Hej, jag har helt missat att du frågat efter receptet. Jag ska fixa över det till dig snarast. Fattar bara inte hur jag ska markera och flytta och greja på den här datorn så det måste bli sen när jag kan ta den vanliga. teknikpucko...
En bekant har haft ett svart hus, trodde det skulle vara grisfult men så fint det vart! Fixar länk dit sen oxå...
Anna

annaslantliv sa...

ENKLASTE FRUKOSTBULLEN, 8–10 små bröd

På kvällen
4 dl (400 g) vatten
1 tsk (10 g) jäst
8 dl (480 g) rågsikt
1 ½ tsk (10 g) salt
1 msk (25 g) honung

Rör ut jästen i vattnet och blanda sedan ner resten av ingredienserna. Du behöver bara röra tills allt blandats ihop ordentligt. Täck bunken med plast och ställ den i kylen över natten.

På morgonen
Skrapa ur degen på ett ordentligt mjölat bakbord. Dra ut degen till en lång rektangel, ungefär 10 cm bred och sisådär 40 cm lång. Vik sedan ihop den på längden så att den blir cirka 5 x 40 cm, det är inte så noga. Pensla på lite vatten, strö på solrosfrön och sist lite mjöl. Sätt nu på ugnen på 275 grader (eller så varmt det går) och låt degen vila medan ugnen blir riktigt varm, ungefär 30 minuter kan vara lagom. Låt en plåt stå i ugnen under tiden.

Ta ut plåten ur ugnen och ställ den på spisen eller på några grytunderlägg. Dela degen i små bitar med en bakspade (har man ingen går en stekspade eller osthyvel alldeles urmärkt) och lägg degkluttarna på den heta plåten. Eftersom plåten är varm kommer bröden inte fastna, men om man vill kan man förstås lägga ett bakplåtspapper emellan.

Och så skjuts in i ugnen! Låt bröden stå inne tills de fått ordentligt med färg på ovan- och undersidan. Mina stod inne en kvart ungefär. Ta ut bröden och låt dem svalna på ett galler.

Och härkommer länken till Maliins blogg. Bild på huset utifrån finns om man rullar ner.
Falusvart.

Kram
Anna
http://www.qreate.se/blogg/?cat=11

fröken Sätterlund ✯ sa...

Vi tänkte/tänker ju också måla svart. Hittade dock en mörkt grå som såg svart ut i Faku rödfärg som var ursnygg :)

Jag ville måla knutarna svarta också. Jag tycker det räcker om fönstren är vita men båda varianterna funkar :) Jag vill ha zinkhängrännor till men det är tydligen ganska dyrt...

Jag är jättenyfiken på erbjudandet då fått...:)

Kramar Therese