tisdag 22 december 2009

Kolan fixad !!!

Jag klarade det !!!
Kolan är fixad , shit va bra det blev, Super nöjd.
Säger som hon jag fick inspiration att göra
kolan och receptet..Mmmmmmmmm som i 
Matplatsen.org...klicka på länken

Chokladdoppad lakritskola med flingsalt

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl sirap
1 msk kakao
0.75 dl turkisk peppar, (hårda lakritskarameller)
2 tsk smör
200 g mörk choklad
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar “kulprovet”. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.


















Här även bakat pepparkaksmuffins idag men det får bli ett inlägg i morgon.
Ska försöka få ordning och reda här nu.
Förresten.. tack Uwis och Jeannikee för era gulliga kommentarer !


Kram
 

2 kommentarer:

mumsfillibaba sa...

Ser supersmaskigt ut! Misslyckades med lite av mitt julgodis:(. Valet stod mellan att göra dessa kolor och lakridsknäck, och det blev knäcken. De blev lyckade iallafall!! Supergoda!! Hoppas att du hittat julstämningen och får en riktigt god jul!!!

Jeanikee sa...

Den ser verkligen gudomlig ut! =) Jag förstår precis vad du menar då jag har två bonusbarn som dessvärre redan har allt hemma hos sin mamma och alltid får dyra saker... Det är INTE kul med ekonomin nu, och inte lär det bli bättre när jag börjar plugga i januari... Men du, om det blir allt för jobbigt så tar du bara din kola och låser in dig i sovrummet... ;) Ta hand om dig! Kram