onsdag 7 januari 2009

Den här Pajen ska jag försöka mig på att göra ser Yammi ut..

Vinterpaj med grovt mjöl, kassler och svamp
Ingredienser till 4 portioner
2 dl vetemjöl 1 dl grahamsmjöl 100 g smör 3 msk vatten
Fyllning:
200 g kassler 200 g färska champinjoner 0,5 st purjolök 1 st röd paprika 1 msk smör 3 st ägg 1 dl mjölk 2 dl lätt crème fraiche 1 tsk salt 2 krm svartpeppar, nymald 0,5 tsk timjan 2 dl lagrad ost, riven
Garnering: 2 msk rostade solrosfrön 1 knippe färsk timjan En matig och god paj som tillagas hemma.
Bara att värma i ugnen när det är dags äta.
Gör så här: 1. Hacka samman pajdegen i en matberedare. Klä en pajform, ca 25 cm i diameter, med degen och ställ in i kylskåpet 20 min. Sätt ugnen på 200°.
2. Förgrädda pajskalet ca 10 min mitt i ugnen. Strimla kasslern. Skiva svampen. Ansa och strimla purjolök och paprika. Fräs alltsammans i smör och lägg det i pajskalet.
3. Vispa samman ägg, mjölk, creme fraiche, salt, peppar och timjan. Häll det över grönsakerna i pajformen, spara ev lite och lägg ovanpå efter gräddning. Strö över ost.
Grädda pajen mitt i ugnen ca 30 min.
4. Garnera med solrosfrön och timjan. Servera med tomater. Ett recept från: Alltommat.se
Bild lånad ifrån Allt om mat.se

1 kommentar:

Yrvädret sa...

jag tänkte kolla om du orkade ta dig ca 38 mil söderut o laga den där pajen åt mig ikväll?
Kram