söndag 19 december 2010



4:e Advent
och det fjärde ljuset är tänt !

Snart är vi där. Julafton 2010.

Idag provade jag på ett nytt recept på Lussebullar.
Som jag fann på Allt om mat hemsida.
Mmmm dessa var MUMS !


150 g smör
6 dl mjölk
1 g saffran
1 msk strösocker
50 g jäst
1 st ägg
0,5 tsk salt
11 dl vetemjöl
9 dl vetemjöl special
125 g smör
1,5 dl strösocker
2 tsk kardemumma, stött
1 st ägg, till pensling


Garnering

75 gr smör, smält
2 dl strösocker




1. Smält smöret i en kastrull.
Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37°.
2. Stöt saffranet med socker och blanda ner i degvätskan.
3. Finfördela jästen i en bunke och häll den fingerljumna degvätskan över.
Tillsätt ägg.
4. Tillsätt salt och det mesta av mjölet.
Arbeta till en smidig deg.
Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
5. Rör smör och socker poröst. Tillsätt kardemumma.
Arbeta ner smör- och sockersmeten i degen med elvispens degkrokar.
6. Ta upp degen och baka ut den till bullar.





7. Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar.
Låt jäsa övertäckta ca 20 min.
8. Sätt ugnen på 225°. Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen ca 12 min. Låt svalna
9. Pensla med smält smör och doppa i socker.




Dom blev inte så vackra... men riktigt goda o saftiga.... so long !



1 kommentar:

mumsfillibaba sa...

....o den doften man får hemma!!!