tisdag 17 februari 2009

Snickar-Britta är i farten...

Ja hon har satt igång... istället för att gå iväg till roligt sällskap så råkade
kära Snickar-Britta börja riva lite golv... hmmm..
När min kära man kom hem ifrån jobbet igår så skakade han bara på huvet =))
hur ska detta sluta ?
Ja så här ser det ut nu
Men snart är det Fetto-dagen o då ska jag baka dessa igen...
Mmmm..
Här är receptet på dessa mumsiga Mini- Semlor..
Ingredienser Jäst (färsk) 25 gram
Smör 50 gram Mjölk 1.5 dl Strösocker 0.5 dl Salt 1 krm Vetemjöl 0.5 liter Ägg 1 styck
Smält smör i en kastrull. Häll i mjölk och låt blandningen bli fingervarm (ca 37°C). Smula jäst i en bunke och häll spadet över. Tillsätt socker, salt och det mesta av mjölet. Knåda väl till smidig deg. Låt jäsa under duk till dubbel storlek (ca 30 min). Knåda degen väl på mjölat bord. Dela degen i portionsbitar. Forma runda bullar. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs bullarna under bakduk i 30 min. Sätt under tiden ugnen på 250°C. Vispa upp ägg med gaffel och pensla bullarna. Grädda i ugnen 5-10 min.
Sen är det bara att fylla dessa med det man tycker om..

1 kommentar:

Yrvädret sa...

Du e juh helt jävla galen!!! ;)
Annars kan man göra sånt här en helg när man får lite mer hjälp men iofs det är ju ändå Galna Britta vi talar med! Ha det så skoj nu då!!
Kram